Računovodstvo koje se zasniva na izvještavanju za osobe koje su unutar poslovne organizacije preduzeća naziva se Menadžersko Računovodstvo ili Upravljačko Računovodstvo, a koristi se za prikupljanje informacija za zaposlenike, menadžere, vlasnike i revizore. Menadžersko računovodstvo se uglavnom bavi pružanjem osnove za donošenje menadžerskih ili operativnih odluka. Računovodstvo koje pruža informacije ljudima izvan poslovne organizacije (poduzeća) naziva se finansijsko računovodstvo i daje informacije za trenutne i potencijalne dioničare, kreditore poput banaka, dobavljača, finansijskih analitičara, ekonomista i državnih agencija. Pošto svaki od tih korisnika ima različite potrebe, prezentacija finansijskih izvještaja je veoma strukturirana i regulirana je mnogobrojnim pravilima i zakonima, za razliku od menadžerskog računovodstva.
Šta je zadataka Menadžerskog Računovodstva?
Kada govorimo o računovodstvu za menadžere, treba znati da je taj segment računovodstva alat kojim se pokušava što bolje pozicionirati preduzeće temeljeći poziciju na realnim pokazateljima. Iskustvo u poslovanju pomaže u rješavanju nastalih problema, ali iskustvo ima svoje limite i prije ili poslije preduzeće bude suočena s novim izazovima na tržištu. Menadžersko računovodstvo, za razliku od klasičnoga, koje je prikaz stanja iz prošlosti, više se fokusira na budućnost. Rezultati koji se ostvaruju dobar su korektiv i feedback iz kojega se iščitava stanje kompanije. Važno je obratiti pažnju na mjesečne izvještaje Bilansa Uspjeha i Izvještaj o tokovima gotovine. Takvo računovodstvo fokusira se na pojedine dijelove preduzeća, zavisno do potreba. Takve informacije se koriste za internu upotrebu i procjenu budućih poslovnih akcija. Menadžeri nisu uvijek ekonomisti. Ipak, da bi mogli koristiti računovodstvene podatke i informacije moraju poznavati, odnosno moraju poznavati i razumjeti sve važne računovodstvene kategorije, načela i pretpostavke. Menadžeri koji ne vladaju potrebnim računovodstvenim znanjima ograničeni su u donošenju financijskih odluka imoraju se u velikoj mjeri osloniti na računovođe ili druge stručnjake. Menadžere zanimaju svi zakonima propisani izvještaji, jer temeljem njih nadzorni odbori i vlasnici ocjenjuju njihovu uspješnost, a poslovni partneri njihovu pouzdanost. Ipak, za upravljanje i donošenje najboljih poslovnih odluka, menadžeri svakodnevno trebaju više drugačije strukturiranih podataka i informacija. Osim zbirnih podataka o poslovanju poduzetnika kao cjeline, menadžere će zanimati i rezultati pojedinačnih aktivnosti ili pojedinih odjela. Nadalje, zanimati će ih ne samo sadašnje stanje, nego i očekivani rezultati, te kako napreduje ostvarenje plana.
Stoga, za razliku od financijskog računovodstva, menadžersko računovodstvo prikuplja, obrađuje i prati podatke na način prilagođen potrebama menadžera, temeljem kojih se pripremaju izvješća za potrebe upravljanja. S tom svrhom troškove u financijskom računovodstvu potrebno je detaljnije analitički razraditi, po željenim skupinama prema aktivnostima. Izvještaji za menadžere nisu predviđeni zakonom, niti nekim drugim aktima ali svakoko je potrebno usvojiti neke određene standarde za svako preduzeće pojedinačno. Iako će po naravi stvari obuhvaćati slične podatke i informacije, ovi izvještaji mogu se i značajnije razlikovati od poduzetnika do poduzetnika. Njihov sadržaj i dinamiku određuju sami menadžeri. Rednovnim komparacijom planiranih i ostvarenih rezultata ranije će se uočiti negativna (i pozitivna) odstupanja, pa će menadžeri moći na vrijeme osmisliti i preduzeti odgovarajuće mjere i akcije.
Zašto implementirati sektor Menadžerskog Računovodstva?
Već sam u par navrata nave da je u savremenim uslovima poslovanja računovodstvo segmentirano na nekoliko oblasti, tako da je jedna od njih i Menadžersko Računovodstvo koje svakako ima možda i najveću ulogu u oblasti poslovanja pravnog subjekta. Ono pokriva sve aktivnosti osnovnog, srednjeg i višeg menadžmenta u jednom poslovnom subjektu bilo da je orejentisano na rast i razvoj preduzeća, upravljanje marketingom, upravljanje troškovim, upravljanje prodajom, upravljanje zalihama, upravljanje tržištem, upravljanje ljudskim resursima, upravljanje proizvodnjom, odnosno možemo reći da su zaposleni ljudski resursi u menadžementu koji se bave ovom vrstom posla “Mozak” kompletnog preduzeća. Bez ovog sektora vi i vaše preduzeće teško da možete biti konkurentni na tržištu, jednostavno ste izgubljeni u vremenu i prostoru. Stoga je moja topla preporuka, ako do sada niste implementirali ovaj sektor u svoj poslovni subjekt, da to što prije napravite.
COMMENTS